27
aug

Voor niets gaat de zon op

Deze week zag ik op Facebook een bericht voorbij komen van social influencer Pauline Weuring van Uit Pauline’s Keuken waar ik al eerder over schreef. In de blog legde ik uit dat een succesvolle social influencer goed geld kan verdienen door samen te werken met relevante merken. Precies om die reden krijgt zij nu veel kritiek. Ze zou haar authenticiteit verliezen door samenwerkingen aan te gaan met o.a. Hüttenkäse en IKEA.

Ik ben het er wel mee eens dat social influencers dicht bij zichzelf moeten blijven en alleen samen moeten werken met merken die passen bij de blog en de doelgroep. Dat is natuurlijk ook een randvoorwaarde voor het succes van de campagne. Ik vraag me alleen af of die kritiek werkelijk over authenticiteit gaat.

Mensen hebben er namelijk moeite mee als er geld verdiend wordt met activiteiten via social media. Ze willen allemaal graag die inspiratie en kennis, maar zodra ze het gevoel krijgen dat ervoor betaald wordt, worden ze achterdochtig. Het gaat gewoon over geld, het gevoel dat iemand aan ze verdient. Maar staan zij wel stil bij de kosten voor het opzetten van een succesvol blog?

Ik merk vaak dat bedrijven ook denken dat inzetten op social media gratis of in ieder geval goedkoop is. Als je een stagiaire neerzet om de hele dag te tweeten en zelf in elkaar geprutste plaatjes te posten is dat ook goedkoop. Maar als je serieus aan de slag wilt met social media, kost dat geld.

Je hebt goede content nodig in de vorm van copy, design, fotografie, maar ook video en animatie. De kanalen moeten beheerd worden door iemand die communicatief sterk is en de communicatierichtlijnen van het bedrijf door en door begrijpt en uitdraagt. Online is een 24/7 kanaal, dus ook commitment is ontzettend belangrijk. En dat kost dus geld, logisch lijkt mij.

Het is daarom belangrijk om goed te overwegen of social media effectief zijn om jouw doelgroep te bereiken. En als dat zo is, ga er dan ook serieus mee om en investeer in kwaliteit.

Terugkomend op Pauline, ik hoop dat ze nog lang die leuke campagnes blijft doen. Ik laat me namelijk graag door haar inspireren en gun haar de inkomsten die ze overhoudt na alle kosten die ze moet maken. En IKEA en Hüttenkäse: bedankt dat jullie mijn favoriete blog (mede) mogelijk maken.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Reacties ( 0 )