12
mei

Karakter

Gisteren bestond Grolsch 400 jaar. Ze hebben daarmee ook hun nieuwe slogan gelanceerd: “400 jaar karakter”. Ik vind het een mooi woord “karakter”. Daar ben ik ook altijd naar op zoek bij het ontwerpen van een nieuwe identiteit of huisstijl.

Er zijn logo’s die karakter hebben en er zijn logo’s die het wel meer mogen hebben. Wij houden ons graag en vaak bezig met rebranding en gaan daarbij altijd op zoek naar een eigen herkenbare stijl. Een stijl die goed past bij het karakter van de organisatie, de doelgroep en het product.

Daarnaast is het niet gek om af en toe eens te kijken of je visuele identiteit nog past bij de huidige tijd. Het kan best zijn dat het karakter al klopt, maar wel toe is aan vernieuwing. Dit hoeven geen ingrijpende aanpassingen te zijn. Renault heeft dit onlangs gedaan, het is niet veel, maar het ziet er nu wel lekkerder uit.

Renault

Je kunt bij een rebranding ook je herkenbaarheid en/of je doelgroep vergroten en de beleving van je merk veranderen. Een bekend voorbeeld van een rebranding waarbij het helemaal misging is die van GAP. Het nieuwe logo kreeg een kil en nietszeggend beeldmerk met een blauw vierkantje. Na een week heeft GAP het logo weer veranderd naar het oude.

GAP

Je kunt wel zeggen dat het karakter uit het logo was verdwenen.
De identiteit van je bedrijf hoeft dus niet altijd helemaal op de kop te gaan om met de tijd mee te gaan, het is wel belangrijk dat het karakter heeft en het zich onderscheidt.  Daarom is goed om eens in de zoveel tijd met een frisse blik naar je eigen huisstijl te (laten) kijken. Een likje verf kan soms wonderen doen ;)


Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Reacties ( 0 )